CANNES, 7 Jun– Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia telah berjaya mencapai misi strategik untuk mempromosikan industri muzik Malaysia melalui platform antarabangsa, Midem atau Marché International du Disque et de l’Edition Musicale yang berlangsung dari 3-6 Jun 2016 di Palais De Festival di Cannes, Perancis. Pameran perdagangan, yang diiktiraf sebagai acara perniagaan antarabangsa yang terkemuka untuk ekosistem muzik.Pada tahun ini, delegasi Malaysia telah terlibat dengan sesi mesyuarat , forum global, persembahan muzik dan peluang perniagaan dengan label antarabangsa, penerbit, syarikat-syarikat teknologi, agensi-agensi kerajaan dan pengeluar di seluruh dunia.
Menurut Ketua Delegasi, Puan Khalidah Mohd Darus, Timbalan Ketua Pengarah FINAS yang mewakili Kementerian, MIDEM 2016 telah menyediakan platform strategik bagi 15 syarikat tempatan dan 35 perwakilan untuk membina rangkaian global mereka bersama dengan penggiat utama dalam industri muzik dunia dan secara tidak langsung telah mendorong tandatangan MoU dengan label antarabangsa. Selain itu, pengeluar Malaysia iaitu Pengeluaran Bunkface, Setia Music, Livescape Group, Breaking Rekod dan Jazzy Group telah memanfaatkan Pavilion Malaysia untuk bertukar pandangan perniagaan dan memahami prinsip-prinsip dan amalan pasaran global semasa untuk membangunkan model dan rangka kerja di Malaysia . Oleh itu, melalui rangkaian strategi kerajaan di MIDEM, Khalidah telah diberikan peluang untuk mempromosikan Malaysia sebagai hab kandungan kreatif baru yang sedang meningkat naik kepada negara-negara asing yang lain seperti Korea, Jepun, Taiwan, Amerika Syarikat dan lain-lain. Ianya penting bagi menyerlahkan misi kerajaan untuk mengubah industri kreatif sebagai peluang perniagaan melalui pemasaran kandungan tempatan di peringkat antarabangsa.